Az
elmúlt hónapokban nagy szenzációként tálalták a nagy közönség elé azt a
második században keletkezett gnosztikus iratot, amely a Júdás
evangéliumaként vált ismertté. Sokan a Da Vinci-kód után újabb
bizonyítékokat láttak a dokumentumban arra a hipotézisre, hogy a
kereszténység egy csalás eredménye. Állítják, a valódi Jézus Krisztus
egészen más volt, mint akiről az Újszövetség evangéliumai beszámolnak.
Egyesek már arról beszéltek, hogy Vatikán is rehabilitálni akarja a két
évezred óta árulóként beállított tanítványt, Júdást. De tényleg meg
kell kérdőjeleznünk a keresztény tanítás hitelességét emiatt az irat
miatt? Mit tartalmaz az írás? A
Júdás evangéliumáról mindig is tudtak a teológusok, történészek,
bibliakutatók. Ugyan a szövege ismeretlen volt 1970 előtt, de Iréneusz
2. századi egyházatya Az eretnekségek ellen c. művében ír részletesen
erről az álevangéliumról. Az irat tulajdonképpen nem is nevezhető
evangéliumnak, mivel témája nem az emberiség bűnből való megváltása. A
könyv szerzője ismeretlen, aki Júdás nevét vette fel. Ez a kegyes
csalás ismert volt az ókorban és pszeudoepigráfoknak hívjuk az ilyen
írásokat. A szerző így kívánt tekintélyt adni művének (pl: Énok Könyve,
Mózes Apokalipszise, Tamás evangélima, Fülöp evangéliuma…). A
dokumentum Jézus Krisztus beszélgetéseit tartalmazza egyrészt Júdással,
másrészt a tanítványokkal. Az irat szerint a tizenegy tanítvány nem
érti meg Jézust, mikor az Atyához imádkoznak, Jézus kineveti őket.
Egyedül Júdás az, akit beavat a titkos tudásba, az igazságba. Ez a
titkos tudás pedig nem más, mint a gnosztikusok titkos tanítása. A
dokumentumban szereplő Jézus elmondja, hogy ő Barbelosz halhatatlan
birodalmából származik. Barbelosz egyébként a Bibliában nem szerepel,
Iréneusz könyvében olvashatjuk, hogy ő a gnosztikusok főistene, akitől
minden szellemi lény származik. Az ember lelke be van zárva testének
börtönébe, amiből a titkos tudás (gnózisz) révén tud kiszabadulni.
Jézus azért jött el a világra, hogy ezt a titkos tudást továbbadja az
embereknek. Júdás küldetése pedig az, hogy a megértett tudást
továbbadja másoknak. A könyvben szereplő Jézus megkéri Júdást árulja el
őt, mivel az ő lelkének is ki kell szabadulnia testének börtönéből: „te
fogod feláldozni az embert, aki beborít engem”. Ezt meg is teszi
Júdás, amit az apostolok természetesen nem értenek, mivel a gnózisz
számukra ismeretlen maradt. Még különlegesebb az a tanítás, amit Jézus a
világ keletkezéséről, a szellemi világról ad át „kedvenc
tanítványának”. Kezdetben „megjelent egy
fényes felhő, ebből a felhőből bukkant elő a nagy angyal, a fényességes
isteni Ön-Létrehozó. Négy angyalának kíséretében teremtette meg az
első fénylényt, majd az angyalok miriádjait. Az emberiséget egy Saklas nevű angyal teremti meg. A világot pedig egy demiurgosz, akit Nebro vagy Yaldabaoth (Ő a gnosztikusok szerint az Ószövetség Jahvéja) néven neveznek. Ezután létrejön – nem világos, hogy ki hozza létre – tizenkét angyal (12 trón!), akik uralkodnak a káoszon és az alvilágon. Séth
tulajdonképpen Krisztus, aki maga is angyal, az alvilág uralkodója a
Harmathoth, Galila, Yoben és Adonaios nevű angyalokkal. Jézus küldetése a
földön nem más, hogy az embereket kiszabadítsa a test fogságából,
tehát megváltsa őket Yaldabaoth-tól (!). Ennek a gnosztikus mítosznak
semmi köze sincs a Biblia tanításához. A gnoszticizmusról Honnan
ered a gnosztikus tanítás? - tehetjük fel a kérdést. A gnoszticizmus,
mint szinkretista vallási mozgalom a kereszténység előtt is létezett,
de elszigetelten. Igazán a kereszténység megjelenése adott számára
lendületet. 80 és 150 között fogalmazták meg tanításait. Főbb
képviselőik: Valentinosz és Markion voltak. Tanítóik merítettek a
platonizmusból, a zoroasztrizmusból, különböző misztérium vallásokból.
Nem volt egységes dogmatikája. Az egyes gnosztikus szekták egymással is
versenyeztek, minden közösség a saját „tudását” tartotta megváltónak.
Tanításuk főbb pontjai: a test a lélek börtöne, az isteni tudás
szabadítja ki a lelket a test börtönéből. A gnosztikus megváltó
az anyagtól szabadít meg, a lelket kiszabadítja a testből. A legtöbb
gnosztikus szekta aszkézist parancsolt, az aszkézis célja azonban a test
megölése volt és nem a megtartóztatás. A házasságot tiltották, mivel
tanaik szerint a lelket meg kell óvni az érzéki gyönyörtől, arra kell
törekedni, hogy mielőbb magasabb rendű állapotba jusson. A
házasélet, a fajfenntartás a gonosz teremtő isten művének konzerválását
jelenti, hozzájárul a rossz fennmaradásához. A teremtés megvetésének
következménye lett a gnosztikusok körében a Ószövetség leértékelése. A kánon kialakulása Néhány
publikált írás szerint a keresztény kánont Nagy Konstantin, vagy a
niceai zsinat állította össze. Ők zárták ki azokat az iratokat, amelyek
nem igazolták az akkori egyház hivatalos álláspontját. Így maradtak ki
az Újszövetségből a gnosztikus evangéliumok is. Ez az állítás azonban
téves. Konstantinnak semmi köze nincs a kanonizációhoz. A Szentírás
kialakulása ugyan folyamat eredménye volt, de 125 után Jusztinosz már
evangéliumokról beszél, 170 körül Tatianosz pedig a négy evangéliumot
szerkesztette egységbe.Az egyház az alapján tartotta hitelesnek egy
íratot, hogy szerzője apostol volt, hogy az irat a szemtanúk korából
származik. Egy másik lényeges elem az ihletettség. Hitünk szerint a
Bibliát Isten jelentette ki az emberiség számára. Péter írja levelében:
„mert sohasem ember akaratából származott a
prófécia, hanem a Szentlélektől indíttatva szólaltak meg az Istentől
küldött emberek.” (2Pt 1,21) Hisszük, ha Isten adta a kijelentést, Ő
gondoskodott róla, hogy az az üzenet hiánytalanul jusson el az
emberekhez. Mi lehet az értéke Júdás evangéliumának? Tehát
semmiképpen nem tarthatjuk történelmileg hitelesnek ezt az 1970-es
években megtalált gnosztikus iratot. Abban viszont segít ez a
dokumentum, hogy jobban megértsük az első századok kereszténységét,
azokat a hitvitákat, amelyek az első századokban folytak. Tudományos
vizsgálatával közelebb kerülhetünk a gnoszticizmushoz, és talán korunk
kereszténységgel szembeni támadásait is jobban megértjük. Merényi Zoltán
|